Voor een creatief is het altijd inspirerend om naar een museum te gaan. Vaak is het gebouw al een inspiratiebron op zich, maar de tentoonstelling is natuurlijk de belangrijkste inspiratiebron. Onze studio is gelegen op loopafstand van diverse musea, zo ook de Kunsthal. We lopen op een dinsdagochtend met het team via de Westzeedijk richting de Kunsthal om daar de tentoonstelling ‘In Search of Humanity’ van Ai Weiwei te bekijken.
Het museum is net open, dus het is lekker rustig. Altijd fijn, want je bekijkt alles toch net even wat relaxter. Nadat we onze jassen netjes hebben opgeborgen in een kluisje lopen we naar de expositieruimte.
In Search of Humanity
We lopen door de gang naar Hal 2 waar de naam van Ai Weiwei met dikke letters op de muur staat. De tijdlijn ernaast geeft direct een mooi beeld over hoe zijn leven verliep van geboorte tot heden. Kijkend naar rechts word ik aangenaam verrrast. Dit ziet er echt heel gaaf uit! Een expositie is vaak opgebouwd uit diverse afgesloten ruimtes, maar deze expositie geeft mij direct een euforisch gevoel door de mooie doorkijk naar 4 ruimtes van de expositie.
In de eerste ruimte ligt een installatie op de vloer van duizenden fietsonderdelen, allemaal in stukjes van ca. 5 cm. De geur van rubber en staal dringt bij mij naar binnen. Net alsof je bij een oldskool fietsenmaker binnen staat. Je vraagt je gelijk af, zou Ai Weiwei dit zelf allemaal zo hebben neergelegd toen hij in Rotterdam was? Indrukwekkend!
In de volgende ruimte hangt een installatie van een slang, gemaakt van 1.000 rugzakken. De zwart-witte rugzakken met neon-groene banden staan symbool voor de vele leerlingen die zijn omgekomen tijdens de aardbeving in Sichuan van 2008. De gedachte hierachter vind ik mooi.
In deze ruimte liggen ook de beroemde zonnebloemzaden. Gemaakt van porselein en stuk voor stuk waarheidsgetrouw gevormd en beschilderd door zo’n 1.600 ambachtslieden.
In de ruimte hierna staat een grote boom met daaromheen 12 verguld bronzen koppen uit de Chinese dierenriem figuren. De boom is gemaakt van afgestorven hout van door bliksem verwoeste bomen uit de bergketens van de provincie Jiangxi.
In de laatste ruimte die zichtbaar is vanuit de doorkijk staan zes diarama's (kijkdozen). Deze geven in miniatuur het gevangenschap van Ai Weiwei weer. In 2011 heeft hij hier 81 dagen vastgezeten en al die dagen werd Ai 'vergezeld' door twee bewakers die continu bij hem waren, tijdens het slapen, eten en zelfs tijdens het douchen. Je kan per diarama op meerdere manieren naar binnen kijken, dit geeft een goed beeld hoe hij die dagen daar doorbracht. Gaaf gedaan.
Een confronterende installatie
Na het bezoek aan de expositie drinken we nog wat in het museumcafé en bespreken we onze bevindingen.
We vinden het een heftige en bijzondere expositie waar we zeer van onder de indruk zijn. Een collega vindt de diarama's het meest indrukwekkend, een ander de installatie van de fietsen en de LEGO-kunstwerken. Persoonlijk word ik gegrepen door de installaties die Ai Weiwei maakte van overblijfselen van de aardbeving in Sichuan waar ruim 5.000 kinderen zijn omgekomen. Restanten staal die bij een verwoeste basisschool gevonden waren liet Ai naar zijn atelier brengen. Met dat verwrongen staal maakte hij een installatie wat ook als gedenkteken gezien kan worden. Als je daar dan zo bij staat krijg je toch kippenvel en gaan je gedachten uit naar al die slachtoffers.
'In Search of Humanity' is de grootste overzichtstentoonstelling van Ai Weiwei met schilderijen, LEGO-werken, sculpturen, installaties, videokunst en fotografie. Te zien in de Kunsthal Rotterdam t/m 3 maart 2024.
Wat mij betreft een must om te gaan zien. Lees vooral de teksten die bij het werk staan. Zij geven een goede uitleg over het ontstaan van het werk en de motivatie erachter.
Ai Weiwei
Kunstenaar. Mensenrechtenactivist. Criticus van autoritaire machtssystemen.