Een tekening zegt meer dan 1000 woorden, om maar eens een cliché uit de kast te trekken. Maar het is wel waar. En gelukkig hebben veel van onze klanten dat ook door. Wanneer ik de vraag krijg om een infographic of praatplaat te ontwerpen is de eerste stap altijd in de materie te duiken. Met elkaar praten wat de wensen zijn, wat is het onderwerp, het doel en voor wie? Niet zelden krijg ik veel documenten om mezelf doorheen te worstelen, om zo echt alles te weten te komen over het onderwerp en zo een goed ontwerp te maken.
Er zijn veel soorten infographics, van eenvoudig tot bijna ingewikkeld, bijna want anders lopen we het doel mis van de infographic: het relatief snel kunnen scannen van een infographic om zo de boodschap helder te krijgen.
Wie maken er eigenlijk gebruik van infographics en praatplaten?
Wij zien het vooral in de business to business en dan vaak in de bedrijfstak industrie. De vele disciplines en werkzaamheden die deze bedrijven hebben zijn vaak heel technisch en daardoor niet snel uit te leggen zonder lange verhalen te schrijven. En die lange verhalen daar heeft niet iedereen zin in. Dat lezen van die lange verhalen laat je gewoon aan ons over. Wij vertalen die wel in een mooie infographic. Dan wordt het verhaal helder en bovendien leuk om naar te kijken.
Het leuke van ons vak is dat we iedere dag weer leren.
Door het lezen van veel informatie, de interessante verhalen van onze klanten en het struinen op internet komen we van alles te weten over onderwerpen waar we vooraf (bijna) geen idee van hadden. Wat doen waterschappen precies met belastinggeld, hoe werkt het met grondstoffentransitie en transitie in de logistiek, wat is de Milieuthermometer Zorg, wat is blended learning precies, hoe werkt het duurzaam produceren en verwerken van kleding? Allemaal vragen waarvan wij, met het ontwerpen en tekenen van de infographics, de antwoorden in beeld hebben gebracht.
Een beeldend verhaal wat inzetbaar is voor veel.
Met een goede balans tussen beeld en verhaal gebruik je een infographic niet alleen om productie- en werkprocessen uit te beelden maar ook voor wetenschappelijk onderzoek, complexe processen, routing, vervoersystemen en instructietekeningen.
Maar ook jaarverslagen worden ineens beter bekeken wanneer het vertaald is naar een infographic. Jaarverslagen moet je nu eenmaal maken, maar al die enorme lappen tekst... pfff... wie heeft daar nu zin in. Dan is een jaarverslag in vogelvlucht op een A3-tje ineens veel leuker. Daar ga je echt voor zitten, en als de interesse is gewekt, dan kun je altijd nog de lange versie lezen.
Netjes op orde passend bij de corporate identity.
Beetje overbodig om te melden maar infographics zijn natuurlijk geheel in de stijl van de corporate identity. We letten op kleur, op vorm en typografie.
Naar sommige infographics blijven we kijken.
Waarom dat is? Geen idee maar als we ermee bezig zijn, en het geheel meer een gezicht krijgt, worden we steeds weer vrolijk. Alsof we iedere keer iets nieuws ontdekken in wat we zelf hebben getekend.